Uusia tulokulmia, uusia tapoja kuluttaa, ruokailla, palvella ja paljon muuta. Kenellekään ei tule yllätyksenä, että pandemia on tuonut merkittäviä muutoksia alallemme. Sosiaalisen etäisyyden ottaminen ja uudet erilaiset säännöt eri puolilla maailmaa ovat vain muutamia niistä asioista, jotka ovat vaikuttaneet uudenlaisen ympäristön muodostumiseen. Tässä tärkeimpiä päätrendejä ja virtauksia vuodelle 2021 ja siitä eteenpäinkin, ainakin jos kysyt Unilever Food Solutionsilta.
1. Ravintolakonseptia laajennetaan
Pandemia on tarkoittanut sitä, että emme ole voineet olla toistemme kanssa tekemisissä samalla tavalla kuin aiemmin, ja viimeisen vuoden aikana olemmekin nähneet todisteita monien ravintoloiden kiehtovista aloitteista, jotka varmasti vain lisääntyvät tulevaisuudessa. Oli esimerkiksi itsestäänselvää, etteivät useat ulkokahvilat sulkeneet toimintaansa syksyllä uudelleen, vaan tilalle syntyi lukuisia erilaisiakonseptimuunnelmia "chambre séparéestä" sekä ulko- että sisätiloihin. Ulkosesongin pidentäminen tällä tavoin avaa myös mahdollisuuden pidempään grillauskauteen.
Food & Friends -järjestön trendikatselmuksen mukaan saamme myös nähdä yhä useampia hybridiravintoloita tulevaisuudessa. Puhumme ilmiöstä nimeltä "bakeraunts", joka tarkoittaa leipomoa ja ravintolaa samassa toimipisteessä, mutta myös omituisemmista yhdistelmistä, joissa näennäisesti yhteensopimattomat toimialat yhtäkkiä sulautuvat ja työskentelevät saman asian, eli vuokranmaksun, eteen. Odotamme innolla tämäntyyppistä rajat ylittävää ratkaisua, jossa myynnissä ei ole pelkästään ruokaa, jota syöt, vaan ehkä myös tuoli, jolla istut, pöytä, jonka ääressä syöt, lautanen, josta ruokasi nautit tai vaatteet, jotka puet yllesi.