Siirtyminen lineaarisesta jätemallista kierrätysmalliin on ehdotonta, jotta voidaan vähentää sekä jätettä että taloudellisia tappioita.
Joka minuutti täyttä roska-autoa vastaava määrä muovia valuu maailman järviin ja jokiin, joista se lopulta päätyy valtameriin. On arvioitu, että 100 miljoonaa merieläintä kuolee vuosittain muovin takia. Ja tämän ongelman odotetaan vain pahenevan. The Ellen MacArthur Foundation -järjestö raportoi The New Plastics Economy -aloitteessaan, että vuoteen 2050 mennessä suurena riskinä on, että maailman merissä on enemmän muovia kuin kaloja.
Take-Make-Dispose
Vain 14% globaalisti käytettävistä muovipakkauksista päätyy kierrätysasemalle – ja vain 9% loppujen lopuksi kierrätetään. Yksi kolmasosa jämähtää herkkiin ekosysteemeihin, kuten meriin ja 40% päätyy kaatopaikoille. Halvasta muovista on tullut normaali materiaali tämän päivän lyhytnäköisessä taloudessa ja monet yritykset luottavat siihen. Kulutusmalli "Take-Make-Dispose" on lineaarinen toimintamalli, joka hallitsee sitä, miten käytämme muovia, ja tämän mallin Unilever haluaa muuttaa.
Kierrätysmalli
Ilmasto ja ympäristö eivät ole ainoita, jotka kärsivät nykyisestä Take-Make-Dispose-mallista. Myös talous kärsii siitä. Maailman talousfoorumin mukaan muovijäte maksaa globaalille taloudelle 80-120 miljardia USA:n dollaria vuosittain. Enemmän kierrätykseen perustuva malli on välttämätön, ei vain pakkausmateriaalin vähentämiseksi, vaan myös tuotteiden suunnittelemiseksi paremmin alusta loppuun. Tuotesuunnittelun tavoite on, että tuote voidaan käyttää uudelleen, kierrättää tai kompostoida.
Unileverin sitoumus 2025
Unileverillä on globaalina yrityksena velvollisuus löytää parempia pakkausratkaisuita. Kiertävän talouden hyödyt ovat selviä – materiaalien tehokkaampi käyttö tarkoittaa alhaisempia kustannuksia ja vähemmän jätettä. Unilever on matkalla kohti seuraavia tavoitteita vuoteen 2025 mennessä:
- Kaikkien tuotepakkaustemme tulee olla uudelleen käytettäviä, kierrätettäviä ja kompostoitavia.
- Ainakin 25% tuotteidemme muovista tulee olla kierrätettäviä.
- Puolitamme uuden muovin käytön.
- Keräämme ja prosessoimme enemmän muovia kuin myymme sitä.