Unilever on työskennellyt vuodesta 2017 lähtien konseptin Less plastic, Better plastic, No plastic mukaisesti. Tämä tarkoittaa aktiivista sitoutumista jo käyttämämme muovin parantamiseksi sekä kestävämpien ratkaisuiden löytämiseksi lähitulevaisuudessa. Yhdessä muiden toimialamme ympäristövaikuttajien* kanssa olemme matkalla kohti vuoden 2025 tavoitteitamme:
- Puolitamme uuden muovin käyttömme.
- Kasvatamme kierrätettyjen materiaalien käyttöä.
- Varmistamme sen, että keräämme ja prosessoimme muovia enemmän kuin myymme sitä.
Nämä sitoumukset tekevät Unileveristä maailman ensimmäisen globaalin yrityksen, joka muokkaa tuoteportfoliotaan yli rajojen vähentääkseen muovin käyttöä.
Konsepti Less, Better, No
Unilever työskentelee kohti globaalia kestävän kehityksen tavoitetta Less plastic, Better plastic, No plastic -viitekehyksen mukaisesti. Eliminoimalla tarpeettomia muovipakkauksia esimerkiksi Uudelleentäyttö-, Kierrätys- ja Tiivistys-innovaatioiden avulla ja kasvattamalla kierrätettyjen muovimateriaalien käyttöä voimme työskennellä kohti kierrättävämpää toimintatapaa, jossa muovin ja jätteen käyttöä vähennetään merkittävästi.
Tässä muutamia esimerkkejä siitä, mitä Less, Better, No -aloite sisältää.
Less plastic / Vähemmän muovia
- Less Plastic tarkoittaa käyttämämme muovin määrän puolittamista. Less Plastic -aloitteen avulla Unilever on muun muassa löytänyt uusia tapoja toimittaa tuotteita. Kaakkois-Aasiassa tämä on muun muassa tarkoittanut sitä, että siellä esimerkiksi kaupoissa ja yliopistoilla on tarjolla kuluttajatuotteiden uudelleentäyttöasemia.
Better Plastic / Parempaa muovia
- Better Plastic tarkoittaa tuotteidemme kierrätettävyyttä ja ongelmallisten materiaalien eliminointia. Better Plastic -aloite on muun muassa johtanut innovaatioihin, jotka mahdollistavat mustan muovin kierrätyksen samoin kuin Liptonin pullojen, jotka on tehty 100 % kierrätetystä muovista.
No plastic / Ei muovia
- No Plastic tarkoittaa sitä, että me ajattelemme pakkauksista disruptiivisesti. Osana sitoumustamme olla käyttämättä muovia lainkaan olemme kehittäneet innovaatiota, kuten kiinteitä shampoopaloja, uudelleen täytettäviä hammastahnatuubeja sekä bambuhammasharjoja.
* Unileverillä on pitkäaikainen kumppanuus The Ellen MacArthur Foundation -järjestön ja heidän New Plastics Economy Initiative -aloitteen kanssa.