Elämä alkaa vähitellen palata takaisin… No, ei ehkä normaaliksi, mutta ”uuteen normaaliin”, mikä tarkoittaa, että toimialamme on back in business. Ainakin pikkuhiljaa. Ja ainakin niin kauan kuin noudatamme tiettyjä sääntöjä. Näistä asioista on huolehdittava, jotta voit avata ravintolasi uudelleen istuville vieraille turvallisesti ja sujuvasti.
- Perusta Terveys ja Turvallisuus -mappi (Health and Safety)
- Tee ravintolan riskianalyysi
- Kirjoita päivittäiset ja viikoittaiset tarkastuslistat ja kirjaa lämpötilat
- Laadi valmiussuunnitelma ja suunnittele, miten siitä viestitään
- Budjetoi rahavirrat
- Ilmoita avauspäivämäärä kumppaneille ja tavarantoimittajille
- Käy läpi maksujen rajapinnat (POS) ja ota yhteyttä toimittajiin järjestelmien päivittämiseksi ja varmistamiseksi
- Pelkistä menu ja lisää siihen ruokalajeja, jotka ovat heppoja valmistaa ja budjettiystävällisempiä
- Testaa uusi menu ja huolehdi, että se sopii yhtä hyvin istuville asiakkaille kuin noudettavaksi tai lähetin toimitettavaksi (lue lisää ruoan kuljetuksesta)
- Suunnittele ja tulosta uudet menut
- Käytä sosiaalista mediaa nopeaan viestintään asiakkaiden kanssa
- Jos teillä on kotisivut, huolehdi, että sinne on päivitetty viimeisimmät tiedot
- Käytä kylttejä muutoksista viestimiseen
- Pitäkää asiakkaat ajan tasalla
- Tilaa maskit ja muu suojavarustus
- Huolehdi, että teillä kaikilla on riittävästi käsidesiä ja desinfiointiaineita
- Kirjoita uudet säännöt hyvän hygienian ylläpitämiseksi ja huolehdi, että ne ovat niin työntekijöidesi kuin asiakkaidesi nähtävillä.
- Ota yhteyttä henkilökuntaan, joita tarvitset ja jotka haluat paikalle
- Tiedota henkilökunnallesi uusista määräyksistä ja huolehdi, että he takaavat noudattavansa niitä
- Nimitä COVID-19 Safety Officer, kouluta heidät ja tiedota, mitä heiltä odotetaan
- Jaa työntekijät kahteen työryhmään Jos toisen ryhmän henkilökuntaa sairastuu, toinen ryhmä pitää huolta siitä, että ravintola pysyy avoinna.
- Varmista oikean käsihygienian noudattaminen
- Merkitse viivoilla ja tarroilla sosiaalinen etäisyys jonoissa ja ruoan noudossa
- Merkitse henkilökunnan eri työpisteiden alueet
- Sosiaalinen etäisyys ruokailutilassa: eristä sermillä tai siirrä pöydät niin, että 2 metrin etäisyys toteutuu
- Perusta pisteitä hyvän hygienian noudattamiseksi
- Esittele kosketusvapaat menut ja tiedotuskyltit
Ravintola-ala on vahva ja vastustuskykyinen
Vallitseva tilanne on pakottanut kaikki tarkastelemaan huolella omaa toimintaansa. Kun puhutaan ravintolan uudelleen avaamisesta, tärkeintä on, että asiakkaasi ja henkilökuntasi tuntevat olonsa turvalliseksi. Turvallisuus syntyy siitä, että hallituksen ohjeita noudatetaan tarkasti eikä hygienian suhteen tehdä koskaan kompromisseja.
Se, miten kaikki uudelleen avatut yritykset selviävät, riippuu luonnollisesti liiketoiminnan tuloksesta. Mutta toivottavasti ravintola-alan tarkoitus olla edelleenkin kokoontumispaikka jää pysyväksi. Asiakkaat palaavat suosikkiravintoloihinsa juhlimaan ja tapaamaan taas toisiaan, ja ravintoloitsijat ovat jälleen valmiina viihdyttämään ja hurmaamaan heitä. Vaikka tietyt asiat eivät olekaan kuten ennen.
Kattavampaa tietoa käytännöistä ja standardoiduista liiketoiminnan menettelytavoista, lataa The Restaurant Collective’s Manual täältä.