Ruoan kuljetuksen markkinat kasvavat vauhdilla ja se voi olla lupaava tapa lisätä ravintolan myyntiä. Mutta, miten hallita kokonaisuutta? Hotellia 10 vuotta pyörittänyt kokki ja kaakkoisaasialaisen Daily Affairs -järjestön perustaja Oh Qihao antaa viisi vastausta kysymyksiin, jotka tulisi esittää itselleen menestyksekkään ruoan kuljetuspalvelun menestymiseksi.
1. Tuottaako palvelusi riittävästi?
Ruoan kuriiripalvelujen palkkiot ja muut kulut saattavat viedä merkittävän osan annoksen hinnasta. Kulujen jälkeen Oh Qihaon Daily Affairs -järjestö ansaitsee noin 5-20%. Esimerkiksi 10 dollarin ateriasta, kahvila ansaitsee noin 2 dollaria. Tuoton takaamiseksi on lisättävä myytäviä annosmääriä.
“Useimmat toimituskumppanit sallivat myös toimijoiden merkitä ruuan toimitusmenuhinnat”, keittiömestari Qihao sanoo. "Palkkioiden lisäksi merkinnät kattavat myös lisäkustannukset, kuten ruokapakkaukset, kertakäyttöiset ruokailuvälineet, lautasliinat ja muut."
2. Mitkä toimituspalvelut ovat parhaita juuri sinulle?
Keittiömestari Qihao neuvoo ravintoloita tekemään yhteistyötä useiden kuljetuspalveluiden kanssa yhden sijaan.
“Kun olet tehnyt sopimuksen toimituskumppanin kanssa, voi kestää kauan, ennen kuin ravintolasi tarkistetaan ja ilmestyy heidän alustalleen. Sen sijaan, että laitat kaikki munasi yhteen koriin, laajenna yhteistyökumppaniesi määrä ja tee yhteistyötä useamman kuin yhden toimituspalvelun kanssa. ”
"Useimmat toimituskumppanit sallivat myös toimijoiden merkitä ruuan toimitutushinnan ruokalistoihin"
3. Ovatko annoksesi sopivia kuljetukseen?
Kaikki annokset eivät kestä hyvin kuljetusta. Pyri välttämään kuljetuksessa annoksia kuten pastaa tai pihvejä. Sen sijaan hän suosittelee tarjoamaan haudutettuja vihanneksia tai pataruokia.
“Pakkauksella on myös suuri merkitys kuljettavan annoksen laatuun. Esimerkiksi ilmatiivis kuljetusastia, joissa jokainen osa annoksesta on omassa lokerossaan toimii todella hyvin. Siten jokainen osa annoksesta pysyy erillään estäen kaikkia raaka-aineita sekoittumasta toisiinsa kuljetuksen aikana.”
4. Voiko keittiösi ottaa vastaan isompia tilauksia tai toimia tehokkaasti?
“Kuten ravintolassa ruokailu, kuljetustilaukset voivat olla ennustamattomia ja sekavia. Kun tilaus tehdään, kuriiri saapuu usein 10-15 minuutin sisällä ja silloin paras tapa isoissa tilauksissa on tehdä annoksia, joiden valmistamiseen tarvitaan vain 2-3 vaihetta ja, jotka voidaan kypsentää kymmenessä minuutissa.”
Näin jokainen annos ruokalistalla on erityisesti luotu kypsennettäväksi vain alle kymmenessä minuutissa. Esivalmista mahdollisimman paljon etukäteen. Tällaisia ovat annosten osat kuten haudutetut lihat, perunamuusit ja salaatit.
Lisäksi keittiön henkilökunnan jokaiselle työntekijälle on osoitettu oma tehtävänsä tilausprosessissa, jotta koko tiimi on toiminnallisesti tehokas.
5. Miten voit markkinoida ruoantoimitus -vaihtoehtoa?
Yksi toimintatapa on tarjota asiakkaille ilmainen toimitus luopumalla omasta prosenttiosuudesta toimituskumppanin kanssa. Näin voit saada neuvottelemalla enemmän näkyvyyttä alustalla.
Daily Affairs listaa oman ravintolansa useamman kategorian alle. Tämä laajentaa ravintolan näkymistä monille asiakasryhmille.
Sen lisäksi, että keittiömestari suosittelee erilaisten tarjousten ja päivitysten tekemistä ravintolan Facebook-sivulle, hän myös toimittaa lehtisiä lähellä oleviin asuinrakennuksiin. “Varmista, että rajoitat jakelun ruokapaikan toimitusalueelle,” hän neuvoo.