Menu

Marie Hjort on kestävyyskoordinaattorimme ja tarjousvastaavamme, joka ei lakkaa ihailemasta julkisten keittiöiden intohimoa. Juttelimme hänen kanssaan siitä, miksi hän pohtii maaperää niin paljon, ja miksi planeetta olisi hieman parempi paikka, jos me kaikki toimisimme arjessamme ”hieman uudistavammin.” Makoisia lukuhetkiä!

Ensinnäkin, mitä päivittäisiin työtehtäviisi kuuluu?
– Suuri osa työtäni on yrittää tuoda Unileverin kestävyystyötä tunnetuksi asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja kollegoille. Lisäksi tuen Unileverin globaalia tiimiä ja välitän tietoa siitä, mitä täällä meillä tapahtuu. Tarjousvastaavana varmistan, että julkiset asiakkaamme saavat odottamaansa palvelua ja tarvitsemansa tuotteet. Kestävyyskoordinaattorin ja tarjousvastaavan roolit limittyvät paljon toisiinsa luonnostaan.

Millaisia kysymyksiä ja ajatuksia kohtaat, kun käyt kouluissa ja messuilla?
– ”Mitä te teette ilmaston hyväksi?” on nykyisin yleisin kysymys! On selvää, että elintarviketeollisuudella on nyt näytön paikka. Kun aloitin täällä vuonna 2011, suuri osa työtäni oli nostaa esille vastuullisuuskysymyksiä ja innostaa kokkeja pohtimaan tämän tyyppisiä aiheita. Nyt huomaan saavani enemmän kysymyksiä takaisin! Se ilahduttaa minua, sillä se antaa minulle tilaisuuden puhua Unileverin vastuullisuustyöstä.

Eli kiinnostus aihetta kohtaan on merkittävä?
– Kyllä. Sanon usein, että jos kaikki ihmiset valmistaisivat ruokaa samalla tavalla kuin koulut ja päiväkodit, olisimme päässeet jo pitkälle. Tämä ei kuitenkaan ole niinkään ”kiinnostuksen kohde”, vaan enemmänkin itsestäänselvä ja luonnollinen käytäntö. En lakkaa ihailemasta julkisten keittiöiden luovuutta ja tietoisuustasoa.

Unilever keskittää tällä hetkellä paljon huomiota uudistavaan maatalouteen. Mitä se oikeastaan on?
– Uudistavasta maataloudesta ei puhu pelkästään Unilever, vaan mukana keskustelussa on hyvin monenlaisia toimijoita, niin pieniä kuin suuria. Kiteytettynä, uudistavassa maataloudessa on kyse maaperän terveydestä. Tarkemmin sanottuna se käsittää useita viljelymenetelmiä, jotka pyrkivät antamaan jotain takaisin maaperälle ja luonnolle, jotta ne vuorostaan voivat toimia hyväksi meille ihmisille. Hyvinvoiva maaperä on ravinteikkaampi, sitoo enemmän hiiltä, pysyy kosteana helpommin ja on kestävämpi sään ja tuulen vaihteluille.

Mutta miksi tämä on juuri nyt ajankohtaista?
– Unileverin osalta uskon, että tämä johtuu siitä, että nyt on alettu nähdä kunnolla tuloksia. Vuonna 2021 Unilever lanseerasi uudistavan maatalouden periaatteensa ja aloitti samanaikaisesti työskentelyn sen parissa laajemmassa mittakaavassa eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Viime vuonna esiteltiin neljän uudistavan projektin tulokset, ja ne osoittivat upeita saavutuksia. Eräässä Unileverin projektissa, joka tehtiin yhdessä espanjalaisen tomaattitoimittajan kanssa, CO2-päästöt vähenivät 37 % ja villipölyttäjien määrä kasvoi 173 %.1 Tällainen antaa minulle toivoa!

Mikä ero on kestävällä ja uudistavalla ajattelulla?
– Nykyään puhumme siitä, että siirrytään tekemästä ”vähemmän haittaa” siihen, että tehdään ”enemmän hyvää”. Tällainen kehitys tarkoittaa esimerkiksi siirtymistä viljely- ja sadonkorjuumenetelmiin, jotka eivät häiritse olemassa olevaa eläimistöä, vaan voivat jopa edistää eläimistön ja biologisen monimuotoisuuden kehittymistä. Eli jätämme jälkeemme enemmän kuin otamme. Ajattele, millaisia ihmeitä voisi tapahtua, jos toteuttaisimme tätä ajattelutapaa arjessamme myös maatalouden ulkopuolella.

Ja miksi Unilever välittää tästä?
– Tämä on osa työtä, jolla pyrimme saavuttamaan kestävyystavoitteemme, jotka on jaettu neljään osa-alueeseen: ilmasto, luonto, muovit ja toimeentulo3. Uudistavalla maataloudella on suuri rooli, kun pyrimme saavuttamaan tavoitteemme luonnon tilan parantamisessa, mutta se on myös merkittävä tekijä ilmastotavoitteidemme saavuttamisessa.

Entä liiketoiminta?
– Luonnollisesti tämä koskee myös liiketoimintamme turvaamista, ja Unileverilla näemme uudistavan maatalouden kriittisenä liiketoiminnallemme.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä, miksi tavallisten ihmisten pitäisi välittää tästä, vaikka he eivät ole päätöksentekijöitä?
– Mielestäni jokainen voi nähdä itsensä päätöksentekijänä tarjonnan ja kysynnän maailmassa.

Lähteet ja paljon lisää luettavaa!

1. Lue lisää uudistavasta maataloudesta ja projekteistamme
https://www.unilever.com/sustainability/nature/regenerating-nature/

2. Lue lisää siitä, kuinka toteutamme uudistavan maatalouden käytäntöjä
https://www.unilever.com/news/news-search/2024/how-unilevers-implementing-regenerative-agriculture-practices-across-1-million-hectares/

3. Lue lisää kestävyystavoitteistamme
Unilever - Our sustainability goals.

Pikaopas (suomeksi!) siihen, kuinka pyrimme ottamaan vastuuta planeetasta ja yhteiskunnasta!

Tuotteet
Reseptit
Suosikit
Menu