Menu

“Ideologiaamme kuuluu, että hyvä ruoka syntyy parhaista raaka-aineista. Siksi Hellmann’s-majoneesien ja NoChicken kasviproteiinin käyttö ovat meille arvovalintoja.” 

Pretty Boy Wingery on premium-tason katuruokaan erikoistunut ravintolaketju, jonka menu rakentuu kotimaisen kanan, The Vegetarian Butcherin vegaanisen NoChickenin, sekä alusta asti itse tehtyjen kastikkeiden ympärille. Kesällä 2024 Pretty Boy tarjoili ruokaa 50 eri tapahtumassa.

– The Vegetarian Butcherin NoChicken kasviproteiinin ympärille rakennetut platterit saivat kaikissa tapahtumissa todella hyvän vastaanoton. Ihmiset mieltävät meidät kanaravintolaksi ja moni oli yllättynyt, että meillä on niin laadukas vegepuoli, vaikka kasvis- ja vegaanivaihtoehdot löytyvät normaalistikin Pretty Boyn listalta, kertoo Pretty Boy Wingeryn markkinoinnista vastaava Daniela Lagerström. 

 

Flow’ssa liha ja kana on kielletty – NoChicken ja Hellmann’s Vegaanimajoneesi annosten pääroolissa

 

Helsinkiläinen Flow-festari luopui punaisen lihan ja siipikarjan tarjoilusta jo muutama vuosi sitten. Siksi erityisesti Flow’ssa eri kastikkeilla kuorrutetut NoChicken Platterit ja loaded fries -annokset komeilivat Pretty Boyn menun päätähtinä.

– Itse tehdyt kastikkeet ovat ravintolamme juttu. Kaikki annoksiimme kuuluvat kastikkeet on suunniteltu alunperin niin, että ne sopivat yhtä hyvin sekä kanan että NoChickenin kanssa. Flow’ssa meillä oli NoChickenin kanssa tarjolla kaksi kastiketta, korealaistyylinen kastike sekä Hellmann’s Vegaanimajoneesin pohjalle rakennettu tulisempi Aji Verde -kastike, Lagerström kuvailee.  

Lagerström kertoo, että lihattoman Flow-menun rakentaminen oli helppoa, sillä kasvis- ja vegaanivaihtoehdot ovat normaalistikin ravintolaketjun ruokalistassa kanan rinnalla yhtä tärkeässä roolissa.

– Itse ajattelen, että vegaaninen annos ei ole vain vegaaneille suunnattu annos, vaan relevantti vaihtoehto ihan jokaiselle. Flow’ssa myös sekasyöjät ovat “pakotettuja” testaamaan lihattomia vaihtoehtoja, ja uskon että moni saikin sitä kautta uusia positiivisia ruokaelämyksiä. Joku sekasyöjä saattaa jopa jatkossakin valita NoChickenin, Lagerström nauraa. 

 

 

Vegeruoan suosio jatkaa kasvuaan: NoChicken Platterin myynti kasvoi yli 1000 %

 

Vegeruoan kasvava suosio ei näytä hiipumisen merkkejä. Pretty Boyn ruokakojuilla on kesän aikana valittu kasvisvaihtoehto huomattavasti useammin kuin edellisenä vuonna. 

– Osallistuimme Krapin Puutarhajuhliin, joka on Tuusulassa järjestettävä kolmipäiväinen kesäfestari. NoChicken myytiin jo toisena päivänä loppuun ja meidän piti hakea sitä lisää. Vuonna 2023 myimme samaa NoChicken Platteria Puutarhajuhlissa 13 kappaletta ja tänä vuonna 155. Kasvu oli siis yli 1000 prosenttia, Lagerström iloitsee. 

– Tämä antaa vähän suuntaa sille, miten paljon vegeruoan suosio kasvaa edelleen, vaikka se on toki ollut tasaisessa nousussa jo pidemmän aikaa.

 

Katuruoka ja korealainen keittiö kiinnostaa 

 

Yksi Pretty Boyn Flow-festareilla tarjoamista annoksista oli korealaistyylinen, Soul Survivoriksi nimetty lautanen, jonka nimi viittaa Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin. Annoksessa NoChicken saa kylkeensä inkivääristä gochujang-kastiketta, tuorejuustodressingiä, kimchi-seesamia, kevätsipulia ja pikkelikurkkua. 

– Aasialaisen ruoan ja etenkin korealaisen keittiön suosio nostivat päätään jo pari vuotta sitten, mutta ne tuntuvat edelleen olevan tosi pinnalla. Halusimme menuumme jonkin aasialaishenkisen annoksen, ja gochujang-kastike sopii todella hyvin yhteen NoChickenin kanssa, Lagerström sanoo. 

Lagerströmin havaintojen mukaan festarikävijöitä kiinnostaa nyt ennemmin tutut ja turvalliset maut, kuin täysin uudet makumaailmat. 

– Ihmiset valitsevat annoksia, joissa on jotain tuttua. Todella eksoottiset tai tuntemattomat keittiöt eivät kiinnosta. Aasialaisiin makuihin on helppo tarttua, sillä se trendi on ollut pinnalla jo pari vuotta. Myös katuruoka yleisesti houkuttaa edelleen, vaikka se on ollut suosittua jo pidempään. 

 

 

Inspiroidu korealaisesta makumaailmasta ja kokeile herkullista Korean Poke bowlia, jossa proteiinina toimivat NoChicken Chunksit!

 

Katso resepti

Hyvä ruoka syntyy parhaista raaka-aineista

Pretty Boyn ideologiaan kuuluu, että hyvä ruoka syntyy hyvistä raaka-aineista. Tämä ajatus ohjaa vahvasti sekä ruokalistan rakentamista että kumppaneiden valintaa.

– Haluamme käyttää annoksissamme vain ensiluokkaisia raaka-aineita, jotta voimme tarjota asiakkaillemme aidosti laadukasta katuruokaa. Siksi esimerkiksi Hellmann’s-majoneesien käyttäminen on meille arvovalinta; Hellmann’s käyttää tuotteissaan aitoja raaka-aineita ja haluaa tuoda markkinoille parhaita mahdollisia tuotteita, Lagerström kiteyttää. 

– NoChickenin valinta oli puolestaan itsestäänselvyys, mikään vastaava vegekana ei ole yhtä hyvää. NoChicken on sekä makunsa että koostumuksensa puolesta täysin omaa luokkaansa. 

 

Pretty Boy on tehnyt Unilever Food Solutionsin kanssa yhteistyötä ravintolaketjun perustamisesta saakka. 

 

– Yhteistyömme on lähentynyt erityisesti viimeisen vuoden aikana, ja olemme saaneet UFS:ltä aktiivisesti tukea siihen, miten voimme viestiä paremmin käyttämistämme raaka-aineista. Esimerkiksi Hellmann’sin brändikirja on auttanut meitä sekä kertomaan tarinoita tuotteidemme takaa että perustelemaan annostemme hintoja, Lagerström kuvailee. 

– Arvostan yhteistyössämme myös sitä, että saamme vapaasti toteuttaa itseämme ja tehdä ruokaa meidän näköisesti, omalla tyylillämme. 

 

Lataa Vegaanituoteopas ja vie kasvisannoksesi uudelle tasolle!

 

Tarjoamme laajan valikoiman vegaaniseen ruoanvalmistukseen sopivia tuotteita, joita käyttämällä tuot kasvisruokiisi väriä ja vaihtelua, ja joilla korostat kasvisten aitoa makua! Tutustu ja testaat – saat kasvisruoastasi entistäkin maistuvampaa!


Lataa Vegaanituoteopas 2024

Tuotteet
Reseptit
Suosikit
Menu