Ihmiset kävelevät kiireisen näköisenä kaupasta sisään, ottavat take away -aterioita hyllyistä mukaansa ikään kuin automatiikan ajamana ja poistuvat kassojen kautta omiin matkoihinsa. Unilever Food Solutions on lähtenyt tutkimusretkelle Kamppiin, jossa K-Supermarketin palvelutiskimyyjä/kokki Iina Paajanen on kertomassa nykyisistä kuluttajatrendeistä sekä siitä, millaista palvelutiskin pyörittäminen on vilkkaassa Kampissa vuonna 2022.
Iina on valmistunut kokiksi ravintolakoulu Perhosta vuonna 2013. Työskenneltyään 10 vuoden ajan eri tasoisissa ravintoloissa, pandemia iski ravintola-alalle ja Iina löysi itsensä K-Supermarketin palvelutiskiltä myyjänä. Kampissa myydään erityisesti patonkien, sushin ja ravintolamaisen lounasruoan lisäksi vegaanisia take away -annoksia.
- Oltuani hetken myyjänä palvelutiskillä, aloin kehittämään vegaanisia ruokia 3 kertaa viikossa kokeiluna. Kokeilu sujui hyvin ja nykyään teenkin 5 päivänä viikosta täysin vegaanista ruokaa, Iina kertoo.
Uudistumisen tarve on tärkeää alalla sekä henkilökohtainen tyyli
Puhuttaessa vegeruoasta, Iinasta huokuu selkeä innostuneisuus, kun hän kertoo vegeresepteistä ja vegeruokien tarjoaman kehittämisestä Kampin palvelutiskillä. Vegeannosten kasvun moottorina toimii Kampissa dynaaminen ja uudistushaluinen kolmikko palvelutiskin takana.
- Vegeruoissa on tietynlaista vaihtuvuutta sesongin mukaan. Esimerkiksi mansikka ja mustikkarahka toimivat kesällä ja nyt jouluksi meillä on omena-kanelirahkaa. Muuten tietyt annokset menevät läpi vuoden, mutta kysynnän laskiessa ne otetaan pois ja silloin tarjoamaa uudistetaan, Iina kertoo.
Uudistumisen tarpeen hän mainitseekin tärkeäksi alalla, sekä halun kehittyä itse ammattilaisena. Iina on kasvattanut vegaanisten take away -annosten kysyntää somen avulla Facebookissa, mutta hänen oma autenttinen tyylinsä ja keittiöosaamisensa ovat olleet myös kasvun keskiössä.
- Muut kaupat eivät pysty kopioimaan reseptejä, koska ne eivät vaan maistu samalta, hän perustelee.
Millaista ruokaa asiakkaat ostavat Kampista vuonna 2022?
Keskustelun ohessa vegaanisia take away -annoksia katoaa tasaiseen tahtiin. Ostajat ovat pääosin naisia, mutta myös muutama mies käy haastattelun aikana hakemassa tuotteita. Tyypilliset asiakkaat ovat lähellä olevien toimistojen työntekijöitä, tai matkalla olijoita, jotka arvostavat herkullisia take away-lounaita.
Erittäin suosittu annos on ollut esimerkiksi vegaaninen Caesar-salaatti, jossa on käytetty The Vegetarian Butcher NoChicken Chunkseja. Kaupan normaalilta einespuolelta löytyy vegaanisesta valikoimasta hyvin itämaista ruokaa yms. mutta maistuvaa sekä laadukasta arkiruokaa on vaikeampi asiakkaan löytää. Asiakkaina käy myös paljon vakkareita, joille on tärkeää tarjonnan pitäminen mielenkiintoisena.
- Asiakkaat haluavat arkea helpottavia ruokaratkaisua. Koko ajan tuntuu yleistyvän valmiin ruoan suosiminen sen sijaan, että tehtäisiin itse ruokaa. Kaupan valikoimassa tämä näkyy koko ajan laajempana ja tasokkaampana valmisruokatarjontana, jota teemme omassa keittiössämme. Jopa yksi kolmasosa tästä ruoasta on vegaanista, Iina huomauttaa.
- Lihan myynti on laskenut jatkuvasti ja toisaalta vegeruoan myynti on käänteisesti kasvanut, hän lisää.Keskustelun siirtyessä Unileveriin, Iinan viesti on selkeä:
- Unileveriltä olen löytänyt paljon hyviä ja maukkaita kastikepohjia, mausteratkaisuja sekä vegaanisia proteiineja. Omana sekä asiakkaiden kestosuosikkina mm. The Vegetarian Butcher -tuotteet.
Jatkossa Iina toivoo yhteistyön jatkuvan yhtä aktiivisena kuin tähänkin mennessä. Apua tuotteista on saanut aina helposti, hän kiittelee.