ISS on maailman johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys yli 100 vuoden kokemuksella. ISS luo palveluillaan työntekoa ja viihtyvyyttä tukevia tiloja kaikille toimialoille.
Ravintolapalveluiden puolella ISS:n tavoitteena on auttaa yritysasiakkaitaan erottumaan ravinteikkaan ja maukkaan ruoan tarjoajina. Oikeilla ruokapalveluilla ja ratkaisuilla voidaan myös tukea asiakasyritysten tuottavuutta.
Globaali kumppanuus Unilever Food Solutionsin (UFS) kanssa on jatkunut jo vuosia. Sekä ISS että UFS ovat moniulotteisia kansainvälisiä toimijoita, joiden pyrkimyksenä on olla oman alansa edelläkävijöitä.
Lounasravintoloissa on koettu viime vuosina maailmanlaajuisesti useita haasteita. Samalla uusia trendejä nousee nopeasti ja asiakkaiden tarpeissa tapahtuu pirstaloituvaa muutosta. Huipputuotteiden lisäksi ISS odottaakin UFS:ltä kokonaisratkaisujen räätälöimistä sekä yhteistyötä kouluttautumisen ja uusien innovaatioiden parissa.
– Saamme UFS:n laaja-alaista apua tavoitteidemme tueksi. Erinomaiset tuotteet, ammattilaisten testaama valmis reseptiikka sekä tiimityömäinen yhteistyö ovat heidän palvelunsa valtteja, joita arvostamme, ISS:n tuotepäällikkö Terhi Paldan kertoo.
Ravintolapalveluiden kehittämisessä trendit tuntevan kumppanin tuki on merkittävää
ISS:llä lähestymistapa ruokaan on innostuva ja kokeileva. Raaka-aineissa ja tuotteissa painotetaan tuoreutta ja laatua. Niin ikään satokauden antia pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon.
Pyrkimyksenä on löytää uusia tapoja perinteisten ruokien ja maailmalta tulevien trendien soveltamiseen esimerkiksi suomalaiseen suuhun ja paikallisiin prosesseihin sopiviksi. On kyseessä sitten työpaikan lounasravintola, kahvila tai edustustilaisuus, ovat ravintolapalvelut tehokas keino lisätä toimitilan tai tilaisuuden arvostusta.
UFS tarjoaa tuotteita, jotka taipuvat helposti moneen käyttöön.
– Tuotteiden on oltava ensiluokkaisia, mutta mielestämme se ei yksinään riitä. Arjessa autamme asiakasta saamaan täyden hyödyn irti reseptiikasta ja valmistusmenetelmistä. Joskus se tarkoittaa uuden hittireseptin käyttöönottoa, toisinaan pieniä arkea helpottavia muutoksia valmistusprosessiin, UFS:n koekoettiöasiantuntija Sami Lamminaho kertoo.
– Kumppanuus UFS:n kanssa on meille merkittävä valtti, kun kehitämme keittiöidemme toimintaa yhä kestävämmäksi. Energiatehokkuus ja hävikin vähentäminen ovat osa jokapäiväisiä valintojamme, ja niiden tueksi saamme heiltä oikeita ratkaisuja, Terhi pohtii.
Lisää herkullisia kasvisvaihtoehtoja
Henkilöstöravintoloiden asiakkaat odottavat lounaalla jopa ravintolatasoista ruokaa, ja ISS:n tavoitteena on lunastaa nämä odotukset joka päivä. Koulu- ja hoivamaailmassa kasvisruoan suosion lisääntyminen kannustaa maukkaiden kasviproteiinien käyttöön.
– Kasvisvaihtoehtoja on paljon, ne maistuvat hyvältä ja ovat usein terveellinen sekä ympäristöä vähemmän kuormittava vaihtoehto. UFS:n avulla löydämme jatkuvasti uusia keinoja kasvipohjaisten ratkaisujen hyödyntämiseen erottuvalla tavalla, Terhi sanoo.
UFS:n asiantuntijat auttavat miettimään muun muassa, miten trendikäs kasvisreseptiikka jalostetaan kannattavasti omille ruokalistoille.
– Tunnemme globaalit suuntaukset ja kilpailuvaltit, jotka räätälöimme asiakkaan kanssa heille sopivaksi kokonaisuudeksi. Huomioon on otettava esimerkiksi käytössä oleva laitekanta, henkilöresurssit ja osaaminen sekä paikallisten raaka-aineiden saatavuus, Sami kertoo.
ISS:n omien ammattilaisten kouluttaminen onnistuu UFS:n kautta
ISS:llä on paljon omia ravintola-alan ammattilaisia, joiden jatkuvassa kouluttautumisessa ISS luottaa vahvasti UFS:n tarjoamiin mahdollisuuksiin. Yksi esimerkki on Hive, joka on Unileverin globaali elintarvikeinnovaatiokeskus Hollannissa. Kyseisessä ruoan Silicon Valleyssa on järjestetty muun muassa kasvisreseptiikan workshopeja.
ISS:n kokkeja osallistui monesta eri maasta ja tavoitteena oli kartoittaa yhdessä tulevaisuuden raaka-aineita, jotka kuormittavat maapalloa entistä vähemmän.
– Koulutuksemme ja työpajamme ovat konkreettisia esimerkkejä siitä, että emme tahdo jättää asioita vain puheen tasolle, vaan haemme aktiivisesti ratkaisuja niin asiakkaidemme kuin maapallon hyväksi, Sami painottaa.
– On upeaa, että saamme UFS:n kautta innostavia mahdollisuuksia, joissa pääsemme oppimaan ja kehittämään uusia ratkaisuja ja tuotteita muiden alan ammattilaisten kanssa, Terhi täydentää.
Asiakkaiden käyttöön tarjotaan UFS:n toimesta myös paljon vapaasti käytössä olevaa tukimateriaalia, kuten tutkimuksia, trendikatsauksia, reseptipankkeja sekä tietoa valmistusmenetelmistä. Tietoa jaetaan asiakkaiden kanssa molempiin suuntiin, mikä vaikuttaa samalla uusien materiaalien, ratkaisujen ja koulutusten suunnitteluun.
Kylmävalmistus on esimerkki edistyksellisistä ratkaisuista
Yksi tärkeä kehitysaskel, joka ISS:llä on otettu käyttöön yhteistyössä UFS:n kanssa, on kylmävalmistus. Kylmävalmistus tuo tehokkuutta laitekannan hyödyntämiseen. Ostot, hävikki sekä sähkön ja vedenkulutus voivat vähentyä menetelmän avulla huomattavasti.
Kylmävalmistus on helppo erilaisen taustan omaaville kokeille, ja sitä voidaan räätälöidä kullekin keittiölle sopivaksi. Perinteisten ruoanvalmistusmenetelmien korvaaminen edes osittain kylmävalmistuksella voi parhaimmillaan tehdä uusista laitehankintatarpeista turhia tai mahdollistaa jopa vanhoista luopumista.
– Kylmävalmistus on menetelmä, jonka Unilever Food Solutions toi Suomeen vuonna 2007. Koska olemme käytännössä kyseisen tekniikan pioneereja niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla, olemme pystyneet auttamaan useita asiakkaitamme ottamaan sen ensimmäisten joukossa käyttöön, Sami avaa.
Alun perin julkiselle puolelle suunnattu työvaiheita ja kuluja säästävä menetelmä sopii yksityisillekin toimijoille ja tuo selkeitä mitattavia tuloksia. Etenkin rajallisilla henkilöstöresursseilla kylmävalmistus voi tuoda huomattavia helpotuksia arkeen.
Yhteistyötä, jossa UFS:n ammattilaiset toimivat kuin osana omaa tiimiä
Ruoka-alalla vaaditaan kykyä katsoa tulevaan. Uudet ratkaisut on löydettävä etupainotteisesti, jotta ne ehditään valita ja testata ennen asiakkaille tarjoamista. Juuri tässä Unileverin Food Solutionsin asiantuntijat ovat elementissään. Hyvänä esimerkkinä toimii tuore Tulevaisuuden Menut 2023 -raportti, jota on ladattu jo kymmeniä tuhansia kappaleita ympäri maailmaa.
– Palvelussamme lokaalius ja asiakaslähtöisyys ovat kuitenkin kaikkein tärkeintä. Ratkaisut, tuotteet ja reseptit räätälöidään paikalliselle asiakkaalle ja loppukäyttäjille sopiviksi, UFS:n Key Account Manager Tanja Lehmonen kertoo.
ISS:n kanssa arjen yhteistyö on aktiivista. Kustannusten hallintaan, työvaiheiden helpottamiseen, laitekannan täysimääräiseen hyödyntämiseen sekä oikeiden tuotteiden valitsemiseen haetaan yhdessä jatkuvasti keinoja. UFS:ltä jaetaan tietoa uutuuksista sekä ammattikokkien tuoreimmista suosituksista ja resepti-innovaatioista.
– Ihmisten välisestä suhteesta ja luottamuksesta tässä on lopulta kysymys. Meille on kunnia-asia, että ISS:llä luotetaan niin vahvasti laadukkaisiin tuotteisiimme, brändeihimme sekä näkemykseemme, Tanja sanoo.
– Tutustumisessa ja asiakkaan arjen tuntemisessa auttaa se, että ruoka-alan ammattilaisina osaamme kysyä oikeita kysymyksiä ja sukeltaa syvälle asiakkaan arkisiin käytänteisiin. Vasta sen jälkeen suunnittelemme yhdessä toimivimmat ratkaisut kuhunkin kohteeseen, Sami täydentää.