Menu

Jälleen oli se aika vuodesta, kun musiikkidiggarit, hipsterit, juhlakansa ja kaikki muutkin sulloutuivat fiilistelemään kesää ja Flow festareita Suvilahteen. Vaikka Gorillaz oli perjantain pääesiintyjä virallisesti, shown varastivat kuitenkin The Vegetarian Butcher ja Hellmann’sin vegaanimajoneesi.

Elokuun aurinko lämmittää Suvilahden katuja. Valtavat ihmismassat vaeltavat kohti Flow festivaaleja. Ilma väreilee kuumuudesta ja sähköpotkulautoja on pysäköity kadunvarsille silmien kantamattomiin. Taustalla kaikuvat letkeät biitit samalla kun sisäänpääsyjonot venyvät lähes Merihakaan asti.

Flown parhaat burgerit syntyvät Crispy NoChickenistä ja Hellmann’sin majoneesista

Tämän vuoden Flow festareille Unilever Food Solutions yhdisti voimansa Social Burger Jointin kanssa, tarkoituksenaan tarjota festareiden parasta vegeruokaa juhlakansalle. Edellisistä vuosista poiketen, tämän vuoden Flowssa tarjottiin ainoastaan vegeruokaa. Aikaisemmin tänä vuonna UFS julkaisi uuden herkullisen The Vegetarian Butcher Crispy NoChicken Burgerin, jonka rytmiparina Flowssa toimi upeasti Hellmann’sin vegaanimajoneesi. 

Flown parhaat burgerit syntyvät Crispy NoChickenistä ja Hellmann’sin majoneesista

- Löysimme Unilever Food Solutionsin kautta erittäin hyvän ja mielenkiintoisen raaka-aineen ja Unilever tuki meitä hienosti raaka-aineiden esille tuomisessa, kertoo Elina Hautala (Commercial Director) Social Burger Jointista.

Social Burger Jointin ”Pikkis” taikoi näitä keskeisiä raaka-aineita käyttäen kaksi herkullista vegehampurilaista: ”Hammels” (TVB Crispy NoChicken Burgerilla, jalapeñolla, korianteri Hellmann’silla, gochujang-limesalaattilla ja limepikkelöidyllä keltaisella banaanichilillä) sekä ”Travis” (TVB Crispy NoChicken Burgerilla, basilika Hellmann’silla, yrttisalaatilla, tomaatilla ja pikkelöidyllä punasipulilla).

- Inspiraationa Flowhon oikeastaan toimi se, että halusin tehdä kuluttajille mahdollisimman “lihaisan” vegaaniburgerin, koska kuitenkin Flowssa suurin osa oli sekasyöjiä. Onnistuttiin loistavasti tämän kanssa, jengi todella diggasi meidän burgereistamme ja NoChicken meni läpi kuin väärä raha, Pikkis kertoo.

Perjantain Flow oli loppuunmyyty ja väen paljouden keskellä oli ajoittain hieman vaikea jopa navigoida. Myös SBJ otti huomioon logistiikan, burgereiden valmistusajan ja väen paljouden suunnitellessaan menua.

- Se mitä on otettu aina opiksi tapahtumiin ja festareihin, niin nopeus! Asiakkaan pitää saada mahdollisimman nopeasti tuote, mutta kuitenkin ns. ”a la minute” eli ei tehdä valmiiksi, mutta nopealla prosessilla saadaan tuote liikkumaan nopeasti. Menua suunnitellessa tämä tarkoitti sitä, että ei voi olla liikaa tuotteita, eikä liikaa misattavaa. Tässäkin onnistuttiin täydellisesti, Pikkis iloitsee.

- Teimme myös yhdessä suunnitelman tuotteiden markkinoinnille, ja Unilever toimitti meille ison määrän raaka-aineita. Näin varmistimme koko festareiden ajan myös tuotteiden riittävyyden, Elina kiittelee.

Flown kävijöiden suusta kuultua

Flown kävijöiden suusta kuultua:

Tutustuessa SBJ:n ruokakojuun, sen luota löytyi iloinen kaveriporukka: Toni, Tuomo ja Janne. Kaverukset olivat tulleet nauttimaan Flowhon musiikista, ystävistä ja kauniista kesäillasta. Nälkiintyneiden musiikin ystävien syödessä tyytyväisen oloisina burgereitaan kojun edessä, keskustelu kääntyi SBJ:n Hammels ja Travis -burgereihin:

-       On se! On se ihan hemmetin hyvä, tokaisi Tuomo (33 v.) haukatessaan Hammelsia.

-       Tärkeintä hampurilaisessa on maku, analysoi Toni (32 v.). Hän puolestaan oli valinnut Travis-burgerin.

-       Kyllä! Maku ratkaisee, vastasi Tuomo, lisäten, että toinenkin burgeri menisi helposti.

Fleksaaminen on nosteessa

Crispy NoChickenin aito suutuntuma ja herkullinen maku saivat erityisesti kiitosta kaveruksilta. Keskustelu kääntyi nopeasti vegeruokaan ja Flown tämän vuotiseen politiikkaan olla tarjoamatta lihaa ollenkaan. Kaveruksia kyseinen politiikka ei haitannut, sillä he kertoivat syövänsä nykyään enemmän myös kasvisruokaa ja viettävänsä välillä täysin lihattomia päiviä.

Fleksaaminen on nosteessa

Unileverin tutkimuksen mukaan, Suomessa kasvispohjaisen lihan kulutuksen keskimääräinen kumulatiivinen vuosittainen kasvu on 11 prosenttia, ylittäen selkeästi muut pohjoismaat, joissa on kuuden prosentin vastaava kasvu. Myös globaalit trendit ovat selvät: 42% maailman kuluttajista ovat valmiita siirtymään kasvipohjaiseen ”lihaan”, 89% lihattomista aterioista löytyy ei-vegaanien lautasilta ja 23% maailman kuluttajista on tietoisesti valinnut olla syömättä lihaa. ”Fleksaaminenon Suomessa kovassa huudossa, joten the Vegetarian Butcher ei olisi voinut nousta Flowssa kuumemmille lauteille. Kirjoittajan mieleen jäi kytemään myös kaverusten ajatus siitä, että ei ole väliä sillä, onko ruoka vegeä vai ei, vaan sillä, että ruoka nimenomaan maistuu hyvältä.

Lopuksi Janne (34 v.) nosti ”littipeukun” pystyyn burgerille, kuningas-Litmasta kunnioittaen. Vege on tullut jäädäkseen. Kirjoittaja on varma myös siitä, että itse Litillekin maistuisi myös Pikkiksen kehittämät burgerit. Jannen kohdalla mysteeriksi tosin jäi, oliko hänellä Travis vai Hammels lautasellaan.

Kokonaisuudessaan perjantai-ilta oli onnistunut: sää oli kaunis ja lämmin, juhlakansalla oli hauskaa, SBJ:n vegeburgerit tekivät kauppansa ja niitä myytiinkin yli 3000 viikonlopun aikana. Illan kruunasi myös päälavalla brittiläinen Gorillaz. Monelle milleniaalille oli siis tiedossa nostalgiaa, herkullisia vegemakuja ja suuria tunteita. Flow myös todisti, että the Vegetarian Butcher tuotteet soveltuvat mainiosti festareille tai isoihin yleisötapahtumiin, joissa pop up -ravintolat ovat toiminnan keskiössä.

-       Yhteistyö oli erittäin hyvää ja ketterää. Lämmin kiitos kaikille mukana olleille. Meille intohimo ja tuotteen maku ovat ensiarvoisen tärkeitä ja mahdollistitte omalta osaltanne sen erittäin hienosti, Elina päättää.

Tuotteet
Reseptit
Suosikit
Menu