Tänä syksynä Unilever Food Solutions oli mukana Lahdessa järjestämässä toista Cool School -tapahtumaa yhdessä Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden ja Rianno Communicationsin kanssa Suomen suurimmassa lukiossa, Gaudiassa, joka avasi ovensa ensimmäistä kertaa tänä syyslukukautena. Harmaasta ja tuulisesta päivästä huolimatta, ruokalan herkullinen tuoksu toi päivään pirteyttä jo sisäänkäynnin kohdalla.
Vuonna 2021 Unilever Food Solutionsilla aloitettu Cool School-konsepti tähtää kouluruoan laadun sekä arvostuksen nostamiseen Suomessa. Huolestuttavaa on, että yhä useampi oppilas jättää kouluruoan väliin syystä tai toisesta. Ongelmaa lähti ratkomaan Unileverin koekeittiöasiantuntija Sami Lamminaho yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Yhdessä he kehittivät uuden reseptivihkon, joka sisältää terveellisiä ja herkullisia, osittain kasvispohjaisia reseptejä osana kouluruokailua.
On tärkeää, että kouluruoka on herkullista ja siitä saa riittävästi energiaa opiskeluun
Reseptisuunnittelussa otettiin huomioon ravintosuositukset, jotta oppilaat saavat riittävästi energiaa ja terveellisiä ravintoaineita, mutta myös annosten hintapiste, jotta reseptejä voidaan käyttää ja valmistaa suuren mittakaavan keittiöissä ja silti pysyä budjetin raameissa.
Oppilasraati maisteli jo keväällä ruokia etukäteen ja vastaanotto oli jälleen kerran erinomainen. Itse syksyn teemapäivälle valikoituivat chilibowl, joka oli valmistettu vegaania the Vegetarian Butcher NoMince -lihankorviketta käyttäen, sekä korealainen kaalisalaatti ja tuore tomaattisalsa.
- Tavarantoimittajayhteistyö on ensiarvoisen tärkeää, jotta pysymme ajan tasalla trendeistä ja uusista ideoista. Hyödymme samalla Unileverin tekemästä kuluttajatutkimustyöstä, kertoo Jukka Turta Päijät-Hämeen Ateriapalveluista.
- Kehittämistyössä on entistä tärkeämpää jatkuva vuoropuhelu ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. Tämän päivän haasteet liittyvät uusien ideoiden kehittämiseen ja niiden myymiseen asiakkaillemme. Tarinan kertominen ja uuden reseptin vieminen tuotantoon vaatii panostusta viestintään niin asiakkaille kuin henkilöstöllekin. Tässä työssä meillä on ollut suuri apu Unileverin kontaktihenkilöiden panostuksella, Turta kiittelee.
Unilever Food Solutionsin toteuttamassa kansallisessa kouluruokatutkimuksessa keväällä 2022, josta uutisoivat laajasti mm. Iltalehti, MTV tai HBL, oli paradoksaalinen löytö; nuoret kokivat kasvisruoan suurimmaksi inhokikseen (8,8% vastaajista) ja samaan aikaan pinaattiletut olivat kuitenkin nuorten suosikki (13,7% vastaajista). Kasvisruokaan liittyy siis useasti hyvin negatiivinen stigma. Tästä esimerkki nähtiin myös Gaudiassa erään nuoren herran astellessa kouluruokalaan. Hänen saadessaan tietää, että päivän listalla oli vain vegeruokaa, kääntyi hän jo pois epäluuloisen oloisena. Tarvittiin hänen kaverinsa suostuttelemaan hänet kokeilemaan kuitenkin. Hänen onnekseen, ei hänkään jäänyt nälkäiseksi tai pettyneeksi, nimittäin Suomen kouluruoka-asiantuntija Lamminahon reseptit eivät jätä ketään kylmäksi!
Kouluruoan pitää olla herkullista ja näyttää hyvältä
Myös Riannon oppilaille toteuttamassa kyselyssä päivän aikana (n=154), kaikkein tärkeimmäksi asiaksi kouluruoassa koettiin herkullinen maku (3,7/5). Lamminahon mukaan oleellista hyvässä kasvisruuassa on oikeanlainen maustaminen sekä esillepano. Ulkonäkö ja maku kulkevat pitkälti käsi kädessä. Maku muodostuu niin suussa aistittavista perusmauista kuten suolaisesta, happamasta, karvaasta, makeasta ja umamista, mutta myös ruoasta tulevista tuoksuista eli aromeista. Pelkästään ruoan tuoksuilla saadaan aikaan herkullisuutta. Suolan määrään ollessa ruoassa alhainen, pystytään makua helposti lisäämään happamalla ja makealla, jolloin maku pyöristyy. Esimerkiksi mausteisempi ruoka, joka on aavistuksen karvaampaa, tarvitsee mukaansa happamaa ja makeaa, jolloin makukokemus on monipuolinen.
Päivän hyvästä opiskelijapalautteesta huolimatta, päivän tyhjentävimmän kommentin pudotti Etelä-Suomen Sanomien toimittaja Mervi Pasanen:
- Euron lautaseksi (annoshinnaltaan) onhan tämä aivan hemmetin hyvää!
Mervin artikkelin liittyen tapahtumaan voi käydä lukemassa täältä (maksumuurin takana).
Päivän menu saatiin skaalattua yhteistyön tuloksena kymmenen hengen reseptistä tuhannen hengen reseptiin ja se olisi Turtan mukaan skaalattavissa jopa kymmeneen tuhanteen.
- Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:n Ateriapalveluiden ja Unileverin tuotekehittäjien kanssa käymä vuoropuhelu ja yhteiskehittäminen on nopeuttanut tuotekehitysprosessiamme ja auttanut tuotteistamaan kouluruokareseptejä luontevasti. Tästä kiitokset teidän Samille ja meidän Miia Kakolle. Uusia reseptejä tarvitaan ja yhteistyössä ne ovat helpompaa ja mutkattomampaa saada tuotantoon, Turta kiittelee.
Ruoan ulkonäkö koettiin myös oppilaiden mielestä hyvin tärkeäksi (2,8/5). Lamminaho muistuttaa, että on hyvä ottaa huomioon erilaiset värit, jotka myös luovat houkuttelevuutta ruoalle. Koska ruoka koetaan kaikilla aisteilla – ei pelkästään makuaistilla, halutaan luoda kokonaisvaltainen, herkullinen ja nautinnollinen kokemus jokaiselle oppilaalle.
Cool School on vastuullista ruoanvalmistusta ja kunnioitusta oppilaiden preferenssejä kohtaan
Unileverillä vastuullisuus niin ympäristöä, eläimiä kuin ihmisiäkin kohtaan on tärkeä arvo. Siksi kasvisruoan sekä kasvispohjaisten lihavaihtoehtojen sisällyttäminen Cool School-resepteihin on ollut keskeistä. Oppilaille ja tuleville sukupolville on tärkeää, että he voivat vaikuttaa asioihin jokapäiväisillä valinnoilla. Yhtä tärkeää on myös se, että heitä kuunnellaan. Myös ruoan vastuullisuus koettiin tärkeäksi asiaksi oppilaiden puolesta Riannon kyselyssä (2,7/5). Cool Schoolin yksi keskeinen teesi onkin se, että kouluruoka valmistetaan oppilaita kuunnellen ja heidän makupreferenssejänsä ja kulutusvalintoja kunnioittaen. Kun kouluruoka on herkullista, sitä syödään enemmän ja silloin aiheutuu myös vähemmän ruokahävikkiä.
Lopuksi Turta Päijät-Hämeen Ateriapalveluista toteaa:
- Tapahtuma saatiin hienosti maaliin hyvän yhteisen suunnittelun avulla. Narut pysyivät hyvin käsissä Pia Kempin toimesta. Hyvä koordinointi nopeutti ja yksinkertaisti meidän tuotekehitysprosessiamme. Kiitokset yhteisistä arjen onnistumisista ja halusta kehittää yhdessä. Asiakaspalaute oli hyvää ja teemapäiviä toivottiin lisää, hän lopettaa.